Jaki jest związek między rozwojem kory przedczołowej a uczeniem się?

 JAKI JEST ZWIĄZEK MIĘDZY ROZWOJEM KORY PRZEDCZOŁOWEJ A UCZENIEM SIĘ?

 

W mózgu, to kora przedczołowa odpowiada za jakość uczenia się twojego dziecka. Jest ona najmłodszą ewolucyjnie częścią naszego cerebrum.

Wypełnia przestrzeń za twarzoczaszką i łatwo ją rozpoznać, bo jest bardzo pomarszczona i z wieloma fałdami.

To w niej zachodzą wszystkie, najbardziej złożone procesy umysłowe i poznawcze, jakie są dostępne człowiekowi.

Jej jakość i wielkość odróżnia nas od innych naczelnych.

Pojawienie się kory przedczołowej umożliwiło nam cywilizacyjny skok, rozwinięcie nauki (między innymi przez wynalezienie pisma i matematyki), sztuki i technologii, aż do współczesnej nanotechnologii, komputerów kwantowych i mikrochirurgii.

 

Kora przedczołowa odpowiada również za umiejętność planowania, koncentrację, motywację, kontrolę zachowania, a także pomaga nam odróżnić dobro od zła.

 

KORA PRZEDCZOŁOWA W MÓZGU DZIECI I NASTOLATKÓW

Okres dzieciństwa oraz dojrzewania, to czas rozwoju i formowania się kory przedczołowej w mózgu a zatem również sprawności posługiwania się funkcjami, za które ona odpowiada.

Rodzice nie raz skarżą się, że ich pociechom jest czasami trudno coś zrozumieć, nie potrafią kontrolować impulsów, nie mają motywacji, nie zastanawiają się, zanim zaczną działać.

Dzieje się tak dlatego, że kora przedczołowa w ich mózgach, dopiero w wieku 25 lat osiągnie pełną dojrzałość.

Jednak na ostateczną jej sprawność i funkcje wpływa to, jak stymulowany jest ten obszar mózgu, przez cały okres dzieciństwa i nastoletni.

 

ROZWÓJ KORY PRZEDCZOŁOWEJ = ROZWOJOWI ZDOLNOŚCI DO NAJBARDZIEJ CENNYCH UMIEJĘTNOŚCI, JAKIE POSIADA CZŁOWIEK

Im lepiej uformowana jest kora przedczołowa w mózgu dziecka, tym lepiej radzi sobie ono z czytaniem, matematyką i co za tym idzie, coraz lepiej posługuje się pozostałymi jej funkcjami. 

Działa to również w drugą stronę - dziecko uczące się biegle czytać oraz rozwiązujące wymagające zadania i łamigłówki, kształtuje swoją korę przedczołową w mózgu i… coraz lepiej posługuje się pozostałymi jej funkcjami.

 

CO ROZWIJA KORĘ PRZEDCZOŁOWĄ DZIECKA (I KAŻDEGO INNEGO UŻYTKOWNIKA MÓZGU)?

Oto 5 rzeczy, które możesz zrobić, aby lepiej kształtować korą przedczołową swojego dziecka, i swoją:

 

1. AMBITNE WYZWANIA INTELEKTUALNE
Badania na tomografie komputerowym pokazały, że u dzieci, które myślą nad złożonymi problemami matematyczno-logicznymi, zwiększa się napływ krwi do kory przedczołowej, co powoduje rozwój naczyń krwionośnych i tym samym lepsze dotlenienie i odżywianie mózgu.

W konsekwencji obszar ten rozwija się i coraz lepiej funkcjonuje!

Zauważono również, że wśród ludzi z wyższym wykształceniem, występowanie chorób degeneracyjnych mózgu jest mniejsze.

Brak wyzwań sprawia, że połączenia neuronowe ubożeją.

Według badań profesor Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, niektóre dzieci tracą uzdolnienia matematyczne już w trakcie ośmiu pierwszych miesięcy nauki w pierwszej klasie.

Uważa się, że dzieje się tak dlatego, że uczone są matematyki pasywnie i mało ambitnie. Liczenie w zakresie od 1 do 20 na pewno nie rozwinie talentu matematycznego pierwszoklasisty!

 

2. BIEGŁE CZYTANIE
Jeżeli poprosimy, żeby pokazano nam trójkę najzdolniejszych uczniów w szkole, to okaże się, że są oni wszyscy bardzo sprawnie czytają.

Czytanie rozwija mózg, a jakość tego rozwoju zależy również od metod, którymi uczymy dzieci czytania.

Zazwyczaj metody szkolne, polegające na składaniu literek, są dla dzieci mało efektywne i nie atrakcyjne. Warto zainteresować się alternatywnymi metodami nauki czytania, które lepiej, szybciej i w atmosferze radości rozwijają tę umiejętność u dzieci.

Warto zwrócić również uwagę na fakt, że najsprawniej czytające osoby, nauczyły się czytać jeszcze przed pójściem do szkoły.

 

3. NAUKA JĘZYKÓW OBCYCH
To bardzo ważny aspekt rozwoju mózgu młodego człowieka ale nie tylko. 
Neurobiolodzy uważają, że języków obcych powinniśmy uczyć się do końca życia, żeby zachować przez całe życie dobrą kondycję umysłową.

 

4. UPRAWIANIE SPORTU
Podwyższone tętno w wyniku intensywnego wysiłku sprawia, że mózg jest lepiej ukrwiony, oczyszczony z wolnych rodników i odżywiony.

Wpływa to na kondycję i jakość jego pracy.

Wiele badań przeprowadzonych wśród dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów jednoznacznie wykazało, że ruch bardzo korzystnie wpływa na możliwości poznawcze badanych osób.

 

5. UPRAWIANIE SZTUKI
Sztuka, to również domena kory przedczołowej. Wśród naukowców, dwa razy więcej osób uprawia jakiś rodzaj sztuki niż wśród reszty społeczeństwa a wśród Noblistów, ludzi tworzących sztukę na wysokim poziomie, jest aż trzy razy więcej!

Tworzenie sztuki rozwija wyobraźnię, zdolności językowe i matematyczne.

Wyjaśnia to, dlaczego dzieci, które posługują się nielinearnym systemem norowania (Mapy Myśli) i technikami pamięciowymi, (które wymagają używania wyobraźni i wizualizacji), lepiej zapamiętują to, czego się uczą.

W 1999 roku, gdy ważnym systemom komputerowym groziła "pluskwa milenijna", wiele programów wymagało aktualizacji i przeprogramowania. Gdy na rynku pracy w tym czasie zabrakło programistów, kilka dużych korporacji zatrudniło bezrobotnych... muzyków, zaobserwowano bowiem, że mają oni dużą łatwość uczenia się języków programowania!

 

CO OBNIŻA JAKOŚĆ DZIAŁANIA MÓZGU?

 

1. Pasywna rozrywka związana z oglądaniem TV i grami komputerowymi.

 

2. Mało ambitne wyzwania intelektualne i artystyczne.

 

3. Stres. 
Więcej o działaniu stresu na mózg, trybach alarmowych działania mózgu oraz o technikach samoregulacji i rezyliencji (które uważane są za kluczowe dla prawidłowego rozwoju mózgu dziecka) możesz przeczytać w innych artykułach na naszej stronie.

 

4. Brak ruchu.

 

5. Złe odżywianie. 
Jedzenie wysokokaloryczne (o wysokim indeksie glikemicznym), przetworzone i nasycone tłuszczami trans, nie tylko nie odżywia mózgu, ale wręcz go uszkadza. 
Słowa dr Paula Claytona "czas przestać jeść i zacząć się odżywiać", mają szczególne znaczenie w przypadku dzieci.

 

Jeżeli jeszcze tu jesteś, gratulujemy wytrwałości!

 

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą kursów Akademii Nauki dla dzieci i młodzieży, które rozwijają poczucie własnej wartości, zdolności matematyczne, podnoszą sprawność czytania i uczenia się.

 

Zapraszamy również na bezpłatne lekcje pokazowe!

 

Od 9 września w Czarnkowie i Trzciance

 

Zapraszamy do kontaktu tel. 601 993 400 oraz 790 799 290

 

Życzymy miłego dnia i owocnego rozwoju potencjału własnego i swojego dziecka :)