Mózg potrzebuje wyzwań, żeby się prawidłowo rozwijać

 ????MÓZG POTRZEBUJE WYZWAŃ, ŻEBY SIĘ PRAWIDŁOWO ROZWIJAĆ

Acetylocholina to substancja chemiczna występująca w mózgu, która zaliczana jest do naturalnych czynników wpływających na działanie pamięci, zdolność koncentracji uwagi oraz procesy związane z uczeniem się. Acetylocholina moduluje również czuwanie i sen.

Odkryto, że poziom acetylocholiny w mózgu zwiększa się podczas intensywnego wysiłku umysłowego.

Po raz pierwszy zaobserwowano to zjawisko u zwierząt. Szczury szkolone na trudnych problemach miały wyższy poziom acetylocholiny niż szczury szkolone na problemach łatwych.

Potwierdzają to również badania na mózgach ludzkich.

Ale podwyższony poziom acetylocholiny to nie jedyna korzyść rozwiązywania trudnych problemów.

MÓZG "ROŚNIE"

Trening umysłowy i życie we wzbogaconym środowisku zwiększa również wagę mózgu. Trenowane lub stymulowane neurony zwiększają swój rozmiar, mają o 25% więcej rozgałęzień i większą liczbę połączeń.

Większa liczba rozgałęzień bardziej rozsuwa neurony, prowadząc do zwiększenia objętości i gęstości mózgu. Idea, że mózg jest jak mięsień, który rośnie dzięki ćwiczeniom jest nie tylko metaforą.

MÓZG WYMAGA BODŹCÓW ZE ŚRODOWISKA, BY MÓGŁ SIĘ ROZWIJAĆ.

Przez cały okres dzieciństwa środowisko, które otacza dziecko udoskonala jego mózg.

Bogate środowisko tworzy bogatą strukturę połączeń neuronowych w mózgu, co przekłada się na inteligencję, sprawność myślenia i poczucie własnej wartości.

????‍????Dlatego warto wykonywać z dziećmi dużo doświadczeń i eksperymentów naukowych, które tworzą okazję, by odkrywać tajemnice otaczającego nas świata, np.: jak to się dzieje, że samolot lata, dlaczego słońce świeci, co to jest prędkość kosmiczna, ile jest tlenu w powietrzu, jakie właściwości ma woda, powietrze itp.

Sześcioletnie dzieci mogą bawić się w matematykę używając pięciu patyczków – co jest małym wyzwaniem dla ich bystrych mózgów.

????‍????Te same dzieci, wykorzystując pomoce Montessori, mogą bawić się wielkimi i ogromnymi liczbami. Mogą przez doskonałą zabawę uczyć się mnożyć, operować ułamkami i liczyć prawdopodobieństwo, potęgować, używać liczb ujemnych czy sumować ciągi liczbowe metodą Gaussa. W radosnej atmosferze, dzięki wyzwaniom, dziecko może angażować swój mózg i rozwijać jego potencjał.

Siedmiolatki mogą uczyć się czytania wykorzystując metodę żmudnego składania literek i sylab (ten sposób uczenia czytania liczy już sobie blisko 300 lat i delikatnie rzecz ujmując jest dość przestarzały i mało efektywny).

Te same siedmiolatki mogą w życzliwej atmosferze uczyć się czytania Metodą Zaangażowania Emocjonalnego, która oparta jest na najnowszych odkryciach naukowych dotyczących działania mózgu i czytania.

????‍????‍????‍????Dzieci (i rodzice) bardzo szybko dostrzegają efekty swojej pracy, co motywuje do dalszego wysiłku i dążenia do coraz lepszego posługiwania się tą umiejętnością. W ramach treningów czytania dzieci ćwiczą umiejętność myślenia, pamięć, koncentrację oraz ciekawość, dlatego efekty nie ograniczają się tylko do czytania.

Wyzwania, które angażują mózg tworzą silne i piękne połączenia, brak wyzwań sprawia, że mózg nie rozwija swojego pełnego potencjału.

Życzymy wielu wyzwań stawianych w życzliwej atmosferze i pięknego rozwoju mózgu!