Samoregulacja - podstawa dobrego radzenia sobie w szkole i w życiu?

 SAMOREGULACJA – PODSTAWA DOBREGO RADZENIA SOBIE W SZKOLE I W ŻYCIU?

Im dziecko spokojniejsze, bezpieczniejsze, im ciekawsze, pewniejsze siebie i bardziej zainteresowane, tym szczęśliwsze, lepiej będzie się uczyć i korzystać z potencjału swojego mózgu.

I odwrotnie, jeżeli dziecko jest przygnębione, przerażone, zalęknione, rozzłoszczone, sfrustrowane albo zawstydzone, bardzo utrudnia to, albo wręcz uniemożliwia, koncentrację, skuteczne uczenie się, bycie odprężonym i szczęśliwym.

Istnieje bardzo silne powiązanie pomiędzy spokojem i czujnością a uczeniem się. Dzieci przejawiają największą gotowość do nauki wtedy, kiedy są spokojne i czujne.

???? WSZYSTKO ZACZYNA SIĘ W MÓZGU
Wszystkie emocje, które przeżywamy biorą swój początek w mózgu. To od jakości jego pracy zależy jakość tego co przeżywamy w życiu.

Przyjrzyjmy się bliżej jednemu z głównych obszarów mózgu, na który składa się przedni zakręt obręczy i jądra podstawne.

Oba te obszary są mózgową skrzynią biegów. 
Kiedy funkcjonują dobrze, człowiek z łatwością przenosi uwagę z jednej myśli na drugą, przechodzi od jednego pomysłu do innego. Jest zrelaksowany, elastyczny, potrafi się dostosować do otoczenia. Ma zdrowe relacje z innymi ludźmi, cechuje ją pozytywne nastawienie, z nadzieją spogląda w przyszłość.

Najkrócej mówiąc, osoba taka radzi sobie z życiowymi zawirowaniami i sukcesami bez nadmiernego stresu.

???? POZYTYWNE CECHY WYNIKAJĄCE Z HARMONIJNEGO DZIAŁANIA JĄDER PODSTAWNYCH I PRZEDNIEGO ZAKRĘTU OBRĘCZY
• Elastyczność myślenia, chłonność umysłu, zdolności przystosowawcze
• Umiejętność rozwiązywania i pozbywania się problemów
• Umiejętność płynięcia z nurtem wydarzeń
• Duża zdolność współdziałania z innymi
• Zdolność spojrzenia na sprawę z perspektywy innej osoby
• Dobra współpraca w zespole
• Umiejętność wybaczania uraz z przeszłości
• Zdolność radzenia sobie z poczuciem krzywdy
• Widzenie przyszłości w jasnych barwach
• Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych
• Poczucie fizycznego odprężenia
• Właściwa motywacja

W JAKI SPOSÓB NA TE OBSZARY MÓZGU WPŁYWA STRES?

W wyniku stresu i poczucia zagrożenia, może dojść do nadmiernego pobudzenia tych obszarów w mózgu dziecka. 
Brak harmonii w ich działaniu sprawi, że dziecko będzie prezentować już zupełnie odmienne cechy i zachowania.

W wyniku nadaktywności wystąpią trudności z przenoszeniem uwagi, kłótliwość czy czarnowidztwo.

Pamiętaj, przyczyną tych zachowań nie jest problem osobowościowy dziecka czy intencjonalne złe zachowanie. Przyczyną jest BRAK HARMONIJNEJ PRACY MÓZGU, najczęściej wynikająca z nadmiernego stresu.

???? SKUTKI NADMIERNEGO POBUDZENIA JĄDER PODSTAWNYCH I PRZEDNIEGO ZAKRĘTU OBRĘCZY 
• Zamartwianie się, ciągłe rozmyślanie na jeden temat - nawracające myśli negatywne
• Żywienie dawnych uraz - niezdolność pozbycia się rozżalenia
• Blokowanie się na pewnych rodzajach zachowań - kompulsje, domaganie się, by wszystko odbywało się po naszej myśli
• Kłótliwość 
• Nieumiejętność współpracy - postawa egoistyczna
• Skłonność do uzależnień
• Sztywność poznawcza - niezdolność myślenia w sposób elastyczny
• Stany lękowe, nerwowość
• Skłonność do przewidywania najgorszego

Jak widzisz, te same obszary w mózgu mogą działać wspierająco, kiedy pracują harmonijnie, albo mogą utrudniać życie dziecka w szkole, jeżeli są nadmiernie reaktywne i nadaktywne.

???? CO ZROBIĆ, ŻEBY MÓZG DZIECKA PRACOWAŁ HARMONIJNIE?

Istnieją pewne techniki samoregulacji, które okazują się bardzo skuteczne jako wsparcie dzieci w uzyskaniu optymalnego stanu emocjonalnego. Techniki te są proste i łatwe, a ich stałe i cierpliwe stosowanie wpływa bardzo korzystnie na harmonizację pracy mózgu.

Do technik tych należą na przykład obserwacja oddechu, świadome odprężanie mięśni ciała, skupianie uwagi na bodźcach docierających do nas z otoczenia, na przykład na dźwięki bądź zapachy.