Czy zdolność do uczenia się dziecka zależy od umiejętności czytania?

 Czy zdolność do uczenia się dziecka zależy od umiejętności czytania?

Badacze zajmujący się rozwojem zdolności dzieci uważają, że nie ma drugiej takiej umiejętności, która w tak doskonały sposób może rozwinąć zdolność do uczenia się dziecka, jego inteligencję, pamięć, koncentrację i umiejętność myślenia jak czytanie!

Przez najbliższe kilkanaście lat dziecko, które idzie do szkoły będzie kształcić się i uczyć. Podstawowym źródłem, z którego dzieci będą zdobywały wiedzę będzie słowo pisane.

Od biegłości, z jaką dziecko opanuje sztukę czytania ściśle będzie zależało to, jak będzie ono podchodziło do nauki, ile czasu spędzi nad lekcjami, jakie otrzyma oceny i ile stresu przeżyje w szkole.

Nie jest to przypadek, że najlepsi uczniowie w szkole, zazwyczaj doskonale czytają.

Inteligencja człowieka jest ograniczona przez ilość informacji, jakie może on zdobyć z otoczenia za pomocą swoich czuciowych zmysłów.

Najwyższą z tych czuciowych zdolności jest umiejętność czytania. Każde dziecko może bardzo sprawnie czytać, i poprzez czytanie rozwijać swoją inteligencję.

Zazwyczaj dużą rolę w procesie kształcenia biegłego czytelnika odegrali rodzice.

30% dzieci ma problemy z czytaniem, 60% dzieci nie lubi czytać.

Dzieci, których rodzice stosuję poniższe zasady, zazwyczaj nie należą do żadnej z tych grup.

Aby wychować biegłego czytelnika, warto trzymać się trzech prostych zasad:

1 zasada – im wcześniej, tym lepiej 
Dziecko do piątego roku życia, ma olbrzymi potencjał umysłowy, dlatego zabawa w czytanie w tym wieku sprawia mnóstwo satysfakcji i frajdy, a wielkie naturalne zdolności do uczenia się mogą nawet sprawić, że dziecko nauczy się czytać bez wysiłku i w przyjemnej atmosferze. Takie dziecko zazwyczaj do końca życia czyta bieglej niż jego rówieśnicy i najczęściej lubi czytać. 
Siedmiolatek dysponuje już mniejszym potencjałem do uczenia się niż trzy - czy czterolatek. Dlatego to, co pięciolatek mógł osiągać bez wysiłku, siedmiolatek będzie mógł osiągnąć wkładając w to większy wysiłek – oczywiście pamiętajmy, że nadal siedmiolatek, to absolutna błyskawica w porównaniu z nami :).
Im wcześniej dziecko rozpocznie przygodę z czytaniem, tym większe szansa, że wyrośnie na biegłego i zdolnego czytelnika.

2 zasada – czytaj dziecku głośno, codziennie
O wartości głośnego czytania dla rozwoju intelektualnego i emocjonalnego dzieci najwięcej informacji zawartych jest na stronie www.calapolskaczytadzieciom.pl. Znajduje się tam również „Złota Lista Książek” opracowana przez Panią Irenę Koźmińską, gdzie znajdziemy ciekawe propozycje książek, które warto czytać dzieciom, w zależności od ich wieku. 

3 zasada – pokazuj palcem/wskaźnikiem to, co czytasz
Czy zastanawiałaś się kiedyś, w jaki sposób rozumiesz ludzką mowę? Kiedy rozmawiamy, dźwięki wydobywające się z ust naszego rozmówcy służą jako bodźce do przywołania znaczeń nagromadzonych w naszym mózgu, dzięki wcześniejszym doświadczeniom. Dla niemowlęcia dźwięk „miś” początkowo nic nie oznacza, ale po pewnym czasie przywoła on obraz pluszowej zabawki, którą dziecko tuli do snu. W ten sposób, kojarząc dźwięki ze znaczeniami, rozpoczyna się przepiękny proces rozwoju funkcji mówienia w mózgu dziecka. Dziś, kiedy rozmawiasz, w Twoim mózgu rozlega się symfonia znaczeń, pobudzanych słowami/dźwiękami...
Dokładnie tak samo jest w przypadku czytania. Wyraz jako znak graficzny przywołuje znaczenia wkodowane w struktury naszych neuronów. Żebyśmy mogli powiedzieć, że dziecko czyta, określone znaki graficzne (wyrazy) znajdujące się na kartce muszą pobudzać znaczenia ukryte w sieci neuronów dziecka.

„Zdognie z baniadmai nie ma zenacznia kojnolesc ltier przy zpiasie dengao solwa. Dzijee sie tak datgelo, ze nie czamyty wyszistkch lteir w sołwie, ale clae sołwa od razu.”

W jaki sposób nauczyłaś się rozumieć mowę? Czy twoi rodzice, stosowali jakąś skomplikowaną metodę? Nie, wystarczyło, że po prostu do Ciebie mówili, prawda? Żeby dziecko mówiło w języku angielskim, co trzeba robić? – mówić do dziecka po angielsku. Mózg dziecka z cudowną, genialną wrażliwością zareaguje na każde warunki, jakie mu stworzymy. Jeżeli dziecko urodzi się w kraju trójjęzycznym, nauczy się trzech języków...

Jeżeli będziemy dużo czytać dziecku, pokazywać mu palcem/wskaźnikiem co czytamy, będziemy bawić się z nim wyrazami, literkami, będziemy je lepić z gliny i z plasteliny, genialny mózg dziecka zacznie uczyć się czytania bez wysiłku – tak samo jak bez wysiłku nauczył się rozumieć mowę... Jeśli w zabawie w czytanie dodatkowo wykorzystamy książeczki, w których dziecko czyta o sobie i o przygodach, które przeżyło, o eksperymentach, które wykonało, to zabawa w czytanie stanie się jeszcze bardziej ekscytująca i przysporzy mnóstwa miłych wrażeń. Dzieciom, które uczestniczyły w naturalnych zabawach w czytanie, książka już do końca życia kojarzy się z pasjonującą przygodą.

Zasada ta dotyczy w szczególności dzieci, które nie potrafią jeszcze czytać.

Zalecane lektury:
G. Doman „Jak nauczyć małe dziecko czytać”, I. Koźmińska, E. Olszewska „Wychowanie przez czytanie”.

Aby podnieść sprawność czytania dzieci starszych, i zachęcić je do czytania, zalecany jest bardzie zaawansowany trening, którego zasad nie jesteśmy w stanie zamieścić w niniejszym artykule. Możemy jednak zaoferować Państwu uczestnictwo w bezpłatnych warsztatach dla rodziców oraz w lekcjach pokazowych, gdzie szerzej omawiamy zagadnienia związane z czytaniem.

Naturalne metody nauki czytania w Akademii Nauki

Akademia Nauki od lat specjalizuje się w naturalnych metodach zabawy i nauki czytania dzieci, młodzieży i dorosłych. Programy nasze, wykorzystujące zabawy w czytanie z dużym powodzeniem stosowane są w kilkudziesięciu przedszkolach na terenie całej Polski.

Osiągamy duże sukcesy w pracy z dziećmi w wieku szkolnym. Poprzez specjalnie skonstruowany trening, odpowiednio dobrane gry, zabawy i eksperymenty naukowe, zarażamy na powrót dzieci pasją do uczenia się i odkrywania siebie i świata. Niejedno oporne dziecko, podczas kursów stawało się zagorzałym czytelnikiem, o czym informowali nas szczęśliwi rodzice.

Prowadzimy również programy dla młodzieży gimnazjalnej, licealistów, studentów i osób dorosłych. Każdy z programów jest ciekawą podróżą w głąb własnych możliwości.