Sukces w pierwszej klasie - mini poradnik dla rodziców przedszkoleków

SUKCES W PIERWSZEJ KLASIE – mini poradnik dla rodziców przedszkolaków

Pierwsze dni w szkole są bardzo ważne, gdyż to, czego doświadczy mały uczeń w tym czasie, stworzy emocjonalny wzorzec i wpłynie na sposób postrzegania siebie w nowym środowisku.

Emocjonalne kotwice

Czy zdarza Ci się, że smak, dźwięk, zapach lub obraz przywołują uczucia i emocje, z dawnych lat?

Tak właśnie działają kotwice emocjonalne. Bodźce zewnętrzne wzbudzają w nas różne emocjonalne stany, które przeżywaliśmy nawet wiele lat wcześniej.

Jeżeli szkoła od początku zacznie źle kojarzyć się dziecku, to emocjonalna „kotwica” może utrudnić mu swobodne funkcjonowanie.

Co my rodzice możemy zrobić, żeby ułatwić dziecku dobry start w szkole? Oto kilka wartościowych wskazówek…

Trzy filary sukcesu w pierwszej klasie:

????CZYTANIE

Okazuje się, że dzieci, które nauczyły się czytać przed pójściem do szkoły (lub które w dzieciństwie miały bardzo duży kontakt ze słowem pisanym – np. rodzice dużo czytali dziecku), nie mają w szkole żadnych problemów nie tylko z czytaniem, ale również z uczeniem się. Dzieci, które bawiły się w czytanie w okresie przedszkolnym zazwyczaj czytają znacznie sprawniej i bardzo to lubią...

Sprawność czytania ma bezpośrednie przełożenie na zdolności do uczenia się. Czytanie rozwija intelekt dziecka, sposób wysławiania się, daje wiedzę ogólną, rozwija emocjonalnie, rozwija pamięć, koncentrację. Im sprawniej dziecko czyta, tym sprawniej myśli...

Zabawa w czytanie powoduje, że dziecko nie tylko uczy się czytać bez wysiłku, przez zabawę, ale też sprawia, że dziecko zaczyna lubić czytanie i ma z czytaniem bardzo dobre skojarzenia.

Dzieci, którym nie czytano w dzieciństwie mają szansę znaleźć się w grupie dzieci, które będą miały problem z nauczeniem się czytania.

DLACZEGO WARTO BAWIĆ SIĘ W CZYTANIE JUŻ W PRZEDSZKOLU?

W wieku przedszkolnym mózg intensywnie rozwija się i kształtuje swoje struktury. To okres dużej elastyczności i plastyczności mózgu.

Dlatego każda stymulacja dokonana w tym wieku pozostawia bardzo trwałe ślady w strukturach neuronalnych w mózgu dziecka.

Dzieci w tym wieku uczą się bez wysiłku, z łatwością i z ogromną szybkością.

Dzieci w tym wieku mają niezwykle rozwinięty intelekt i uczą się dużo szybciej niż dorośli – jeżeli dzisiaj wyjechalibyśmy z dzieckiem do Chin, to kto w krótszym czasie nauczy się języka? Dzieci w wieku przedszkolnym mają kilkakrotnie większe zdolności poznawcze niż jakikolwiek dorosły.

Jednak te zdolności nie trwają wiecznie – co możemy stwierdzić sami po sobie ????

Przychodzi taki moment, w którym spadek zdolności do uczenia się następuje.

Takie okresy krytyczne, związane z obniżeniem zdolności do uczenia się, wydarzają się mniej więcej co 7 lat.

Pierwszy okres krytyczny przypada niestety na moment pójścia do szkoły. Oczywiście siedmiolatek nadal ma olbrzymią sprawność przyswajania w porównaniu z dorosłym, ale jego mózg już nie tworzy nowych struktur tak szybko, jak mózg dziecka w wieku przedszkolnym.

Dlatego dzieci, które nauczyły się czytać przed pójściem do szkoły czytają dużo sprawniej niż te, które uczą się od literek dopiero w pierwszej klasie.

Wskazówka dla rodziców

Wykorzystaj okres przedszkolny na zabawy z dzieckiem w czytanie. Codziennie czytaj dziecku ciekawe książki, wspólnie słuchajcie nagranych słuchowisk i audiobooków. Zapoznaj się z książką Glena Domana „Jak nauczyć małe dziecko czytać”. Kiedy zaczniesz stosować opisane tam metody, zadziwisz się tym jak zdolny i chłonny jest mózg Twojego dziecka :)

????CIEKAWOŚĆ

Dzieci w wieku przedszkolnymi wykazują bardzo duże zainteresowanie problemami przyrodniczymi. Jeżeli będziemy regularnie wykonywać eksperymenty i doświadczenia naukowe, to dziecko do końca życia (pamiętaj, że w wieku przedszkolnym mózg buduje bardzo trwałe struktury) będzie mocno rozbudzone intelektualnie i zaciekawione światem.

W 2009 roku miałem przyjemność szkolić nauczycielki przedszkoli, przy okazji wdrażania programu Akademii Nauki „Mały Odkrywca”.

Panie biorące udział w szkoleniu, kiedy usłyszały, że mają maluszkom pokazywać eksperymenty i tłumaczyć zagadnienia związane np. z napięciem powierzchniowym wody, czy wyjaśnić, dlaczego samolot lata, zaczęły zgłaszać sporo wątpliwości i obaw. Miały obiekcje i nie bardzo chciały uwierzyć, że ich dzieci to zrozumieją.

Poprosiłem je, żeby zaufały dzieciom. „Po prostu zróbcie eksperyment i opowiedzcie o nim dzieciom. Nie przejmujcie się tym, co one z tego zrozumieją czy zapamiętają. Przecież to nie szkoła i nie będziecie im robić testów, prawda?” – powiedziałem.

Po kilku tygodniach wróciłem do tego przedszkola na hospitacje. Otoczyły mnie podekscytowane nauczycielki. „Odkrywamy nasze dzieci na nowo” – powiedziały.

Okazało się, że dzieci świetnie radzą sobie z eksperymentami i potrafią je nawet samodzielnie powtórzyć w domu. Ale nauczycielki najbardziej były zaskoczone tym, ile te dzieci już mają wiedzy na różne tematy związane z omawianymi zjawiskami.

„Nasze dzieci okazały się takie mądre. Tylko my do tej pory nie dawałyśmy im możliwości, żeby mogły wykazać się swoją bogatą wiedza, bo na okrągło tłukłyśmy zajęcia o wiośnie, lecie zimie, jesieni, o świętach i o dniu strażaka” – stwierdziły. „A teraz, dyskutujemy z dziećmi o zasoleniu Morza Czerwonego. Dzieci przynoszą do przedszkola książeczki, które traktują o omawianych na zajęciach zjawiskach. Jesteśmy zafascynowane naszymi dziećmi!”.

Wskazówka dla rodziców

Zapoznaj się z książką „Jak wychować mądre i szczęśliwe dziecko?” Johna Mediny, oraz „Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci” - Alison Gopnik, Patricia Kuhl, Andrew N. Meltzoff.
Wykonuj z dzieckiem jak najwięcej eksperymentów i doświadczeń naukowcyh.

????MATEMATYKA

Więcej niż połowa dzieci przedszkolnych w Polsce charakteryzuje się zadziwiającą łatwością nabywania wiadomości i umiejętności matematycznych oraz matematycznym ukierunkowaniem umysłu. Uzdolnienia matematyczne można dostrzec już u dzieci w czwartym roku życia.

Z badań wynika, że wybitne uzdolnienia matematyczne manifestuje co piąty pięciolatek i co czwarty sześciolatek, jednak już tylko co ósmy siedmiolatek (w ósmym miesiącu nauki szkolnej).

Badacze są zgodni - dzieci tracą uzdolnienia matematyczne już kilka miesięcy od przekroczenia progu szkoły, gdyż są źle uczone tego przedmiotu (na podstawie badań prof. Gruszczyk Kolczyńskiej oraz prof. Roberta Kaplana).

Dzieci posiadające łatwość uczenia się matematyki potrafią skupić się przez dłuższy czas na złożonych zadaniach, wykazując się tu zadziwiającą pomysłowością i trafnością.

Są stanowcze w dążeniu do rozwiązania zadania i nie zniechęcają się, gdy kolejno podejmowane próby nie przynoszą spodziewanego rezultatu. Przechodzą wówczas na inny tor rozumowania.

Wskazówki dla rodziców

Baw się z dzieckiem w matematykę i inspiruj je do odkrywania świata liczb, miar, figur geometrycznych. Zapoznaj się z książką Glena Domana „Jak nauczyć małe dziecko liczyć”.

????Dzieci i rodziców zapraszamy również na zajęcia Mały Odkrywca, który rozwija wszechstronnie zdolności i możliwości dzieci. Wszystko co robimy dzieje się w zabawie, dlatego dziecko nawet nie wie, że się uczy.

Jeżeli Twoje dziecko poszło właśnie do pierwszej klasy, rozważ, czy nie warto by było zapisać je na program Mądre Dziecko - Dobry Start. Są to zajęcia specjalnie skonstruowane dla dzieci, które stawiają swoje pierwsze kroki w szkole. Uczymy dzieci czytania Metodą Zaangażowania Emocjonalnego co sprawia, że dziecko bardzo szybko zaczyna odnosić sukcesy jako czytelnik i dzieje się to bez stresu i z poczuciem sukcesu.