Role chroniące i niszczące w szkole

Role chroniące i niszczące w szkole

Każde dziecko ma naturalną potrzebę bycia zauważanym i docenianym.
Kiedy dziecko idzie do szkoły, pragnie zaistnieć wśród rówieśników i chce, żeby nauczyciel poświęcal również jemu swój czas i uwagę.

Już po kilku dniach w szkole możemy zauważyć, że wśród dzieci następuje powolny, ale wyraźny podział na „lepszych” i „gorszych”.

Rozpoczyna się obejmowanie klasowych ról… 
Jest to proces nieświadomy.

Najbardziej komfortowo czują się dzieci, które obejmują tzw. „role wspierające”.

Dzieci te są postrzegane jako zdolne, inteligentne, błyskotliwe. Role te przyjmują dzieci, które potrafią czytać, znają litery, liczą, mają dobrą pamięć, potrafią skoncentrować się na zadaniu.

Dzieci, które nie posiadają tych umiejętności, porównując się z rówieśnikami uznanymi za zdolnych, zaczynają czuć się „gorsze”.

Żeby zaistnieć w klasie, zaczynają obejmować tzw. „role niszczące”.

Aby się wyróżnić, dzieci popisują się i wygłupiają (błazen), dokuczają innym dzieciom i nauczycielom (niegrzeczny), zaczynają mieć problemy z nauką (niezdolny) lub z rówieśnikami (ofiara).

Jak pomóc dziecku wyjść z niszczącej roli:

• Kompensuj i wzmacniaj poczucie bezpieczeństwa, które w niszczącej roli jest nikłe. A bez tego trudno mówić o podnoszeniu samooceny.

• Czytaj dziecku bajki terapeutyczne, opowieści metaforyczne i przypowieści – potężna moc zmiany.

• Prowokuj sytuacje, wysyłaj na doświadczenie innych ról (zajęcia z użyciem dram i pracą z zasobami). Daj dziecku możliwość uczestniczenia w zajęciach, gdzie może odegrać inną rolę - na przykład harcerstwo, taniec.

Zapoznaj się również z ofertą kursów Akademii Nauki dla przedszkolaków, dzieci szkolnych i młodzieży gimnazjalnej!

Już we wrześniu zapraszamy dzieci i rodziców na bezpłatne lekcje pokazowe, podczas Dni Otwartych Drzwi